אפיון

חווית משתמש

בחווית משתמש חכמה הפרטים הקטנים הם אלה שעושים את ההבדל הגדול

אפיון חווית משתמש

אפיון חווית משתמש

הפיתוחים הטכנולוגיים החדשניים וגם הצורך לספק מענה נקודתי מדוייק ונכון יותר ללקוח הובילו את הצורך ליצירת פתרונות מסוג אחר, המתבססים על חוויה אינטראקטיבית אישית, עשירה ומיוחדת, יצירתית ובעיקר גם נכונה יותר. כשמדובר באתר האינטרנט של העסק, המשמש ככרטיס ביקור ובעל חשיבות רבה מאד במערך השיווקי כולו, יש להפוך אותו לידידותי יותר, למושך יותר וגם לכזה שנעים למשתמש לשהות בו ולמצוא בו את השירות/תוכן בקלות. הדבר נכון גם לגבי אפליקציות בסמארטפון ואפילו לגבי מצגות עסקיות אינטראקטיביות, המשמשות כאמצעי לקידום ולשיווק העסק.

שלבים בתהליך אפיון חווית משתמש

בדיקות ואופטימיזציה

לאחר שהלקוח ראה ואישר את אב הטיפוס ומסכי השלד המסכים עוברים לעיצוב ממשק משתמש. גם לאחר שהמערכת נמצאה בהרצה חשוב להמשיך בבדיקות: ניתן לעקוב אחר תנועות העיניים\העכבר של המשתמשים, כמו כן את זרימתם בתוך המערכת, לבצע סקרי דעת קהל ולבצע מבחני A/B. יש לבצע אופטימיזציה עד לקבלת התוצאה הטובה ביותר.

מתיאוריה להלכה למעשה

בשלב השלישי של אפיון חווית משתמש, על סמך מסמך אפיון שהוכן, אנו נבנה שלדי-מסך (wireframes) ואבות-טיפוס ראשוניים של המערכת, על כל מסכיה ועל כל תרחישיה ונשתמש בפרסונות שונות על מנת להעלות ולהציף בעיות שעלולות להתקיים בממשק.

ניתוח הממצאים והבנתם

בשלב השני אנו ניגש לנתח את הממצאים. אנו נזקק מתוכם היכן השירות/תוכן מצליחים יותר טוב והיכן פחות מתוך שלל רעיונות שהועלו נציע פתרון שיש בו שיפור משמעותי למשתמשים ובאותה נשימה גם חווית משתמש נכונה וחכמה יותר. בסוף תהליך זה יהיה בידינו מסמך אפיון משתמש עבור כל חלקי המערכת.

תהליך מחקר

השלב הראשון בתהליך אפיון חווית משתמש, לאחר קבלת בריף מסודר מהלקוח, בין אם מדובר באתר קיים או חדש, הינו עבודת מחקר ראשוני. המחקר מתמקד בעיקר בשלב השאלות הקשות: מה מטרת האתר\האפליקציה? מיהו קהל היעד? מי הם המתחרים בארץ ובעולם, ובמה זה יהיה שונה?

איך זה עובד?


מאפיין חווית המשתמש מתבסס על הבנת צרכיו של המשתמש ותחושותיו בזמן הגלישה, השימוש באפליקציה, הצפייה במצגת או השימוש בלומדה. בין אם מדובר באתר העסק או אפילו במשחקים אינטראקטיביים שונים, חוויית משתמש – UX – מתייחסת אל האינטראקציה שבין האדם לבין המחשב, לבין המערכת עצמה. מדיהלאב, המתמחה בתחום אפיון ממשק משתמש, לוקחת בחשבון את כל הפרמטרים הנדרשים לצורך אפיון חווית המשתמש, תוך התייחסות למערכת הקיימת, למידת השימושיות שנעשית בה, ליכולת לבצע בה משימות שונות וגם לצרכיו הנקודתיים של הלקוח – של הגולש המשתמש בה. הדבר נעשה לאחר בדיקות מדוקדקות אותן מבצעים כחלק מהתהליך עצמו, כמו סקר גולשים, ניטור תנועות העכבר על המסך וכיוצא באלה.


תהליך עיצוב חווית משתמש יחד עם אפיון חווית המשתמש, המהווה שלב מקדים, בוחנים תהליכים שונים במערכת ואת יכולתה להציע לגולש את המענה המתאים לו. למשל, האם תהליך רכישת המוצר באתר פשוט, מהיר ונוח? האם קל לאתר את המוצרים ולקבל עליהם את המידע הנדרש? פרמטרים חשובים אלה מהווים חלק מרכזי מאד בתהליך אפיון חווית משתמש ויכולים לסייע במציאת הפתרונות הנכונים.

דוגמאות לאפיון חויית משתמש UX

דוגמאות לחווית משתמש כוללות: מסכי שלד Wireframes אבות טיפוס (Prototype), תרשימי זרימה, מפרט על כל מסכי המערכת, מעקב אנאליטיקס מלא, בדיקות של טקסטים ומילות מפתח – SEO, בדיקת תאימות המערכת מול דפדפנים שונים ומגירסאות קודמות ובדיקה מול פלטפורומות ומערכות הפעלה שונות – QA, בדיקת רספונסיביות, בדיקות A/B , הגדרת FUNNEL על מנת להגדיר יחסי המרה טובים, מעקב אחר זרימת המשתמשים בתוך המערכת, ומעקב אחרי תנועות העכבר בתוך האתר.

אפיון חווית משתמש - מפת חום - מעקב אחר לחיצות העכבר mouse tracks

תרשים מפת חום – מעקב אחר תנועות עכבר

אפיון חווית משתמש - זרימת משתמשים

תרשים בדיקה – זרימת משתמשים

אפיון חווית משתמש - חלוקה לאזורים בעמוד

חלוקה לאזורים בעמוד

אפיון חווית משתמש - מסכי אפיון

תיאור מתוך מסמך אפיון

אפיון חווית משתמש - מסכי תפריט Wireframes

מסכי שלד – תפריטים

אפיון חווית משתמש - מסכי שלד Wireframes

מסכי שלד – Wireframes

כשאסתטיקה, מיתוג וטכנולוגיה נפגשים

הנגישות ברשת, הפשטות שלה וגם השמישות, כל אלה הופכים את האתר, את האפליקציה, את המצגת או את הלומדה לאטרקטיביים יותר למשתמש. בשילוב עם עיצוב מרהיב ועם כלים ידידותיים נוספים ניתן ליצור פתרון מושלם ולאפשר למשתמש ליהנות מאינטראקציה מוצלחת יותר, כחלק מתהליך אפיון חוויית משתמש. השילוב שבין אסתטיקה, מיתוג ואלמנטים טכנולוגיים המשפרים את חווית המשתמש באתר יוצר מענה מוצלח ונכון יותר, במיוחד כשמדובר במערכות מורכבות מאד או באתרים עשירים ומרובי שכבות כמו אתרי מסחר, למשל, או באפליקציות מורכבות.

אפיון חווית משתמש

חלוקת זמן ממוצעת בתהליך אפיון חוויית משתמש

מחקר ראשוני0%
ניתוח הממצאים והבנתם0%
הכנת שלדי מסך ואב טיפוס0%
בדיקות0%
עיצוב ממשק משתמש0%
בדיקת תנועת משתמשים במערכת ואופטימיזציה0%

כמה עולה אפיון חווית משתמש ?

לאחר שעשיתם לעצמכם מעט סדר בראש, יהיה לכם קל להבין את מכלול העבודה.חשוב שתקחו בחשבון שכל פרוייקט יכול להמשך מעשרות שעות לכמה מאות, לכן חשוב להגדיר בדיוק את כל המאפיינים מראש כדי למנוע “הפתעות” בסוף.

  • שכר שעת עבודה של מאפיין חויית משתמש מתחיל (UX Junior) עם ניסיון של פחות משנתיים יכול לנוע בין 75-90 ש”ח לשעה.
  • שכר שעת עבודה של מאפיין חויית משתמש מקצוען (UX Expert) עם ניסיון של למעלה מ-10 שנים יכול לנוע בין 150-250 ש”ח לשעה.

* הכוונה הינה לעצמאיים (פרילאנסרים)
** עדכני ל-2017
*** אנו נוכל להעניק הנחה משמעותית באם תדרשנה מספר רב של שעות עבודה.

בכדי לענות על השאלה הזאת, ישנם מספר “נעלמים” שתדרש לחשוב עליהם בטרם ניתן לחשב את המחיר. ככל שהיקף הפרוייקט יהיה ברור, כך גם מודל התמחור יהיה מדוייק יותר, דבר שיכול להיות משמעותי בהמשך הדרך, במיוחד לעסקים קטנים. לשם כך בחרנו להציג בפניכם שאלון מקוצר:

  1. האם העבודה כוללת גם תהליך מחקר?
  2. האם עבודת האפיון הינה עבור מערכת חדשה? או קיימת?
  3. האם עבודת האפיון מתנהלת בצורה קלאסית מול מנהל הפרוייקט, או כרב-שיח בין כולם Agile UX
  4. האם נכתבו מסמכי אפיון UX למערכת?
  5. האם מדובר במערכת רבת פלטפורמות (Windows,Android, IOS)?
  6. האם עבודת העיצוב כוללת גם את עבודת עיצוב ממשק המשתמש GUI ?
  7. האם קיימים לוחות זמנים לפרוייקט?
  8. האם קיים תהליך ליווי של בדיקות ואנלטיקס גם לאחר שהפרוייקט “עלה לאוויר”?

בכדי לענות על השאלה הזאת, ישנם מספר “נעלמים” שתדרש לחשוב עליהם בטרם ניתן לחשב את המחיר. ככל שהיקף הפרוייקט יהיה ברור, כך גם מודל התמחור יהיה מדוייק יותר, דבר שיכול להיות משמעותי בהמשך הדרך, במיוחד לעסקים קטנים. לשם כך בחרנו להציג בפניכם שאלון מקוצר:

  1. האם העבודה כוללת גם תהליך מחקר?
  2. האם עבודת האפיון הינה עבור מערכת חדשה? או קיימת?
  3. האם עבודת האפיון מתנהלת בצורה קלאסית מול מנהל הפרוייקט, או כרב-שיח בין כולם Agile UX
  4. האם נכתבו מסמכי אפיון UX למערכת?
  5. האם מדובר במערכת רבת פלטפורמות (Windows,Android, IOS)?
  6. האם עבודת העיצוב כוללת גם את עבודת עיצוב ממשק המשתמש GUI ?
  7. האם קיימים לוחות זמנים לפרוייקט?
  8. האם קיים תהליך ליווי של בדיקות ואנלטיקס גם לאחר שהפרוייקט “עלה לאוויר”?

לאחר שעשיתם לעצמכם מעט סדר בראש, יהיה לכם קל להבין את מכלול העבודה.חשוב שתקחו בחשבון שכל פרוייקט יכול להמשך מעשרות שעות לכמה מאות, לכן חשוב להגדיר בדיוק את כל המאפיינים מראש כדי למנוע “הפתעות” בסוף.

  • שכר שעת עבודה של מאפיין חויית משתמש מתחיל (UX Junior) עם ניסיון של פחות משנתיים יכול לנוע בין 75-90 ש”ח לשעה.
  • שכר שעת עבודה של מאפיין חויית משתמש מקצוען (UX Expert) עם ניסיון של למעלה מ-10 שנים יכול לנוע בין 150-250 ש”ח לשעה.

* הכוונה הינה לעצמאיים (פרילאנסרים)
** עדכני ל-2017
*** אנו נוכל להעניק הנחה משמעותית באם תדרשנה מספר רב של שעות עבודה.

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on Twitter0Share on LinkedIn1Pin on Pinterest0Buffer this page